Tuning in – the neighborhood. Tao G. Vrhovec Sambolec ism DNK Ensemble

24 mei 2019 — 24 mei 2019

Van 19.00 – 20.00 uur, borrel tot 22.00 uur

Locatie: Pesthuislaan, WG-Terrein, Amsterdam-West

Kunstenaars: Lyubov Matyunina, Julika Rudelius, Tao G. Vrhovec Sambolec in samenwerking met DNK Ensemble; bart en klaar
Curator: Petra Heck, Theo Tegelaers

Social Capital #2 Amsterdam-West is tot stand gekomen dankzij bijdragen van Mondriaan Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst en Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland. Met dank aan LAB111, HW10 en De Hallen.



Tao G. Vrhovec Sambolec in samenwerking met DNK Ensemble en de bewoners van Woon- en Werkvereniging Wilhelmina Gasthuisterrein, Amsterdam

Tuning In – the neighborhood is onderdeel van het programma Social Capital #2 Amsterdam-West. Dit geluidskunstwerk is een open uitnodiging om deel te nemen aan een gezamenlijk ritueel in de openbare ruimte. Een eenvoudige partituur wordt uitgerold in de Pesthuislaan waarna muzikanten, bewoners en publiek een uur lang op verschillende instrumenten gezamenlijk op de muzieknoot A afstemmen. Hierbij staan de muzikanten op straat en spelen de bewoners vanuit hun huizen en studio’s.

Dit zoeken naar synchronisatie, in een dynamiek van spelen en luisteren, vormt een tijdelijke gemeenschap. Doordat het ritueel op het WG-Terrein wordt gehost door bewoners die vanuit hun huizen deelnemen, ontstaat een nieuwe ruimte die niet volledig publiek, maar ook niet exclusief privé is. Zo is Tuning In – the neighborhood een viering van gemeenschappelijkheid en gastvrijheid waarbij de grenzen tussen privaat en publiek, luisteraar en performer vervagen.

Tuning In – the neighborhood is een bewerking van Tuning In (2011) van Tao G. Vrhovec Sambolec ((Slovenië/Nederland). Een eerdere versie werd geprogrammeerd tijdens Dirty Ear Forum in Ljubljana, Slovenië in 2015.

Het event is op 24 mei van 19.00 uur tot 20.00 uur in de Pesthuislaan te zien en beleven. Na afloop is iedereen van harte welkom voor soep en brood bij Bar Budapest, tevens gevestigd in de Pesthuislaan (cash only).

Lees hier meer over Social Capital #2. Amsterdam-West.

Klik hier voor het volledige programma op 23 en 24 mei 2019.

Bekijk de video van Tuning In – the neighborhood in Play Back Talk Back 

................

About Tao G. Vrhovec Sambolec 

Tao G. Vrhovec Sambolec (SI/NL) is an Amsterdam-based artist and researcher with a particular focus in sound, new media, real-time interaction, and questions of contemporary mediation in relation to the sense of (bodily) presence. His recent work consists of spatial and sound installations, events and interventions, where (un)mediated sonic events act as central element that affectively evokes human bodily presence, while signaling its physical absence. Addressing the visitors through sound, tactility, kinetic movement and vibration, such experiential artistic works ultimately intend to question in what way human bodily presence can be felt and sensedbeyond the directness of visuality and vicinity, and further, what kind of new poetics these re-articulations can form.His works have been presented internationally at various museums, galleries, project spaces and contemporary art biennales and festivals. He earned his PhD in Artistic Research from Faculty of Fine Art at University in Bergen, Norway, where he was the recipient of Norwegian Artistic Research Fellowship (2013 – 2016). He is currently the recipient of Mondriaan Fund Stipendium for Established Artists, The Netherlands (2018 – 2022). In 2017 he took part in Research Pavilion at the 57th Venice Biennale.In 2010 his work was awarded at Ars Electronica Festival in Linz – Austria.

www.taogvs.org

www.realitysoundtrack.org

 

About DNK

The DNK-ensemble is an ever changing flexible group of multi disciplinary performers brought together by DNK-Amsterdam, changing according to the requirements of specific projects. DNK-ensemble has worked with Reinier van Houdt, Stefan Thut, Manfred Werder, James Beckett, Riley Harmon, Morten J. Olsen, Jeff Carey, Bea McMahon and Sara Campos.

DNK-ensemble's working method is based on a collaborative composition process where different performative, musical, textual and visual material is thrown into a melting pot made up of mutable timeframes and spatial and aural dynamics. By arranging in time and space, equating sound, object and action and letting go of the singular compositional ego, the material can be influenced by the collaboration with new logics being discovered in the dynamic of the pack.

Besides producing original work, the DNK-ensemble aims to re-install revolutionary but somewhat forgotten sound art and performance works that have shifted perception of performance and music as such. Past performances of the DNK-ensemble include works by Cornelius Cardew, David Dunn, Anthony McCall, Dick Raaijmakers, Antoine Beuger and David Tudor.

www.dnk-amsterdam.com