Play Back Talk Back #1 by TAAK: Post Carnival of the Oppressed Feelings

Debat Detentie Migratie
14 december 2017

Kunstenaar: Gluklya
Deur open: 19.45 uur
Start 20.00 uur
Locatie: Tuinzaal, Tolhuistuin, Amsterdam (de ingang van de Tuinzaal is beneden aan de voorkant van het THT gebouw, links van de buitentrap)
Met: Maral Noshad Sharifi (moderator), Charles Esche, Ehsan Fardjadniya, Erik Hagoort, Gluklya en anderen.
Dit programma werd mede mogelijk gemaakt door: Mondriaan Fonds en Amsterdams Fonds voor de Kunst.

 

Programma 
19.45 uur Zaal open
20.00 uur Welkom en screening video: Carnival of the Oppressed Feelings
20.15 uur Q&A met kunstenaar Gluklya en Theo Tegelaers, curator TAAK
20.30 uur Panel met statements van diverse gasten waaronder directeur van het Van Abbemuseum Charles Esche en de Koerdisch-Iraans-Nederlands kunstenaar Ehsan Fardjadniya. Zij reageren ieder vanuit hun eigen achtergrond en expertise.
21.00 uur Debat onder leiding van NRC-journalist Maral Noshad Sharifi
21.30 uur Performatieve evaluatie van onderzoeker en kunstenaar Erik Hagoort
21.45 uur Einde programma en borrel tot 23.00 uur

 

Aanmelden kan door een mail te sturen aan: info@taak.me.

Of meld je aan via het Facebookevent.

Entree gratis

 

 



Aankomen in een nieuw land vergt veel doorzettingsvermogen, maar na (soms jarenlange) onderdrukking tonen vluchtelingen vaak een enorme veerkracht. Onderdrukte energie maakt plaats voor nieuwe verwachtingen voor de toekomst en de wilskracht om een eigen bestaan op te bouwen. Maar moedigt ons huidige systeem die vitaliteit aan, of wordt deze juist gefrustreerd? Wanneer stopt iemand met vluchteling zijn en mag hij of zij zich vrij gaan ontplooien? En hoe kan de kunst een rol spelen bij het stimuleren van de potentie van nieuwkomers?

Op donderdag 14 december nodigen we iedereen uit in de Tolhuistuin om met ons in gesprek te gaan over dit onderwerp. Het Carnival of the Oppressed Feelings, en daaraan voorafgaand het 5-Day Program zijn hierbij aanleiding.

Over het Carnival of the Oppressed Feelings
Op zaterdag 28 oktober trok het Carnival of the Oppressed Feelings van de Bijlmerbajes naar de Dam in een bonte optocht met vluchtelingen, kunstenaars, organisaties en betrokkenen. Met deze performatieve demonstratie wilde de Russische kunstenaar Gluklya (Natalia Pershina-Yakimanskaya), in samenwerking met TAAK, vluchtelingen welkom heten en hen tegelijkertijd een stem en gezicht geven in het publieke domein. De bijzondere kostuums die speciaal voor het carnaval werden gemaakt gaven uitdrukking aan de angsten en frustraties van nieuwkomers in een vreemd land. Zo diende het carnaval als een uitlaatklep voor onderdrukte emoties.

Op 14 december bekijken we de film die hierover gemaakt werd gemaakt, gevolgd door een Q&A met de kunstenaar. Aansluitend formuleren verschillende (ervarings)deskundigen een statement en gaan we met elkaar en het publiek in gesprek.

Play Back Talk Back #1 by TAAK
Het evenement op 14 december vindt plaats onder de noemer Play Back Talk Back, een nieuw initiatief van TAAK. Voortkomend uit de wens om de impact van kunst in het publieke domein zowel artistiek als maatschappelijk te duiden is Play Back Talk Back een instrument om ervaringen en overwegingen te delen met experts en geïnteresseerden via debatten, video’s en artikelen. Zo ontstaat een nieuw on- en offline platform waar de kennis over maatschappelijke thema’s die voortkomt uit kunstprojecten wordt verzameld.

 

More about our guests (bio's in English):

Maral Noshad Sharifi (moderator) works at the foreign desk of NRC, a Dutch national newspaper, where she covers Western Europe. In the past few years she has been writing about the situation of refugees in Greece, Germany, Sweden and Denmark. In 2016 she made the documentary Lieve Buren for Dutch tv about her family and how they were welcomed in the Netherlands shortly after they fled from Iran. https://www.npo.nl/3lab-lieve-buren/25-08-2016/VPWON_1259638

Charles Esche is director of Van Abbemuseum, Eindhoven; professor of contemporary art and curating at Central Saint Martins, London and co-director of Afterall Journal and Books. He teaches on the Exhibition Studies MRes course at CSM, and at Jan van Eyck Academie, Maastricht. Outwith the museum, he (co) curated Le Musée Égaré, Kunsthall Oslo 2017 and Printemps de Septembre, Toulouse 2016; Jakarta Biennale 2015; 31st Sao Paulo Bienal, 2014, U3 Triennale, Ljubljana, 2011; RIWAQ Biennale, Palestine, 2007 and 2009; Istanbul Biennale, 2005; Gwangju Biennale, 2002 amongst other international exhibitions. He is chair of CASCO, Utrecht. He received the 2012 Princess Margriet Award and the 2014 CCS Bard College Prize for Curatorial Excellence. According to Esche, art can contribute to social issues: ‘Art can help to define the Dutch identity. The question is not, who we are, but who we want to be. So, there is a choice. That is something we have to investigate. Art has something to say, it can change people. If we can reach out to a small but enthusiastic group, the process will start. Art has a long term effect, we need to be patient. It’s all about hospitality, openness and possibilities. Quote from: www.bureaudehelling.nl/

Erik Hagoort works as a researcher, artist, teacher and curator. He teaches at the Academie St. Joost in Den Bosch and a the Royal Academy of Fine Arts in Antwerp. At the moment he is working on a PhD in contemporary art. He regularly participates in workshops and performances organized by Gluklya. About these experiences, he often publishes articles. www.erikhagoort.nl

Ehsan Fardjadniya (1980) is a Kurdish-Iranian-Dutch artist. He holds a Bachelor from the Royal Academy of Arts in The Hague and a Master from Goldsmiths University in London. He works in the fields of participation art, interventions in public space, performances, video art and experimental film. Because of his artistic and activist practices, he had to flee from Iran in 2000. Since then he lives and works in Amsterdam and Londen.