Palace Ruin

De stad in ontwikkeling Project

Kunstproject van James Beckett op de Zuidas

14 augustus 2016 — 14 oktober 2016

Kunstenaar: James Beckett
Curator: Petra Heck
Waar: Gustav Mahlerplein, Amsterdam
Wanneer: 14 augustus tot 14 oktober 2016
Opening; 26 augustus 2016
Palace Ruin komt tot stand met de genereuze steun van het Mondriaan Fonds, AFK, Gemeente Zuid ACK, Leef Zuidas, Hello Zuidas, Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, Van Eesteren-Fluck & Van Lohuizen Stichting, Niemeijer Fonds, Pauwhof Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds NH, Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Het Instituut, BREED. Voor de programmering wordt samengewerkt met: Failed Architecture, INTI, Volume, Grachtenfestival, DNK Amsterdam.


Van 14 augustus tot 14 oktober 2016 staat er een ruïne op de Zuidas: Palace Ruin. James Beckett herbouwt er een fragment van het Paleis voor Volksvlijt. Zijn installatie fungeert als podium voor lezingen en concerten.

Het Paleis voor Volksvlijt (1864) brandde in 1929 af. Een foto uit die tijd toont een zijgevel van het gebouw na de bluspoging, te midden van een waas van rook en scherven. Beckett reconstrueert dit beeld in de vorm van een grote sculptuur met rook waardoor het moment direct na de brand wordt opgeroepen.

Beckett is geïnteresseerd in de industriële ontwikkeling van Europa. Hij raakte geïntrigeerd door de architectuur van het Paleis die was geïnspireerd op het Crystal Palace in Londen. Het Paleis bestond voornamelijk uit een constructie van ijzer en glas. Deze wijze van bouwen stond aan de wieg van de zogenoemde corporate architecture, zoals nu te zien is op de Zuidas. Palace Ruin is daarom tussen zijn nakomelingen op het Gustav Mahlerplein geplaatst.

Podium

De ruïne is een podium. In het Paleis voor Volksvlijt vond een ambitieus cultureel programma plaats met tentoonstellingen en concerten. Beckett organiseert in navolging hiervan samen met TAAK bij de ruïne een serie publieke gesprekken over architectuur en verval, met onder anderen Jes Fernie, Tony Chakar en Michiel van Iersel. Beckett programmeert er ook met Seamus Cater en Natalia Domínguez Rangel een reeks experimentele muziekconcerten van onder meer Microtub en N.M.O.

Binnen de installatie verbindt Beckett als extra onderzoeksproject het Paleis aan een breed scala aan vuren; van de recente grote branden in wolkenkrabbers in Dubai en beruchte brandstichtingen om de verzekering op te lichten, tot beroemde vlammen uit de klassieke oudheid.

Met dit onderzoek en met de optredens wil Beckett het oorspronkelijke Paleis en zijn programma in een hedendaags daglicht plaatsen. De bevindingen van de bijeenkomsten en het onderzoekstraject zijn terug te vinden in tijdelijke museale presentaties in de ruïne en in een digitale publicatie.

Opening

De officiële opening is op 26 augustus 2016, met de start van het nieuwe culturele seizoen.

De lezingen en concerten vinden steeds plaats op vrijdag; het programma is te vinden op

wwww.taak.me/palaceprogram

James Beckett

Het werk van beeldend kunstenaar James Beckett (1977) – dat vaak een absurdistische wending kent - richt zich vooral op objecten met een historische betekenis. Zijn installaties kijken naar de betekenis en status van kunstobjecten in onze cultuur en willen alternatieve perspectieven op de geschiedenis bieden. Een van zijn belangrijkste aandachtspunten is de geschiedenis van de industrie, en dan vooral haar ondergang. Beckett toonde zijn werk onder meer in het Belgisch paviljoen op de Biënnale van Venetië 2015, en exposeerde in Stedelijk Museum Amsterdam, Koninklijk Museum Voor Schone Kunsten Antwerpen, De Hallen Haarlem, De Appel en vele andere musea. Hij won in 2003 de Prix de Rome.

Palace Ruin in de Media